Ga terug naar overzicht

Keuze softwarepakket: keurslijf of vrije bewegingsruimte?

Geplaatst op: 04 december 2015

Primaire bedrijfsprocessen vormen het kloppend hart van elk bedrijf. De keuze voor maatwerk software vloeit voort uit het idee om het onderscheidende, unieke karakter van het bedrijf te vangen in een systeem. Bij ondersteunende bedrijfsprocessen voert standaardsoftware vaak de boventoon. De gemeenschappelijke noemer met vergelijkbare processen in andere bedrijven is groot. Voelt standaard aan als een keurslijf en blinkt maatwerk uit in flexibiliteit? Of is het verschil tussen standaard en maatwerk niet zo eenduidig? Tijd voor een kleine bezinning.

Essentie maatwerk software

De keuze voor maatwerksoftware start met de bewustwording van bedrijfsprocessen. In het MKB zijn tal van bedrijven waarbij ondernemers zelf aan het roer staat. Als visionair én procesdenker geloven zij in de bijdrage die maatwerksoftware levert aan de bedrijfsgroei. Hun primaire bedrijfsprocessen zijn onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. Het is belangrijk dat deze processen naadloos aansluiten op de processen bij klanten en/of leveranciers. In hun ogen moeten systemen de bedrijfsprocessen volgen. Niet andersom. Maatwerk maakt deze essentiële eis mogelijk. Desondanks is het goed om op zoek te gaan naar de uniformiteit in deze processen.

Samenspel standaard en maatwerk

Grote bedrijven hebben een voorkeur voor uniformiteit. Standaard softwarepakketten sluiten aan bij deze behoefte. Veel bedrijfsprocessen zijn niet een op een te vangen in een standaardpakket. Ter aanvulling van bestaande pakketten kan maatwerksoftware een rol van betekenis spelen. Soms functioneert een standaard softwarepakket zo goed, dat het geen zin heeft om het wiel opnieuw uit te vinden. Veel financiële of boekhoudkundige softwarepakketten zijn hier sprekende voorbeelden van. Tegelijkertijd geldt de stelling: schoenmaker blijf bij je leest. Een boekhoudpakket is bijvoorbeeld niet bedoeld om facturen te versturen. Wil een bedrijf dat toch? Dan heeft maatwerksoftware een toegevoegde waarde.

Prijs of opbrengst?

Een veelgehoorde opmerking over maatwerk software is de hoogte van het bijbehorende prijskaartje. Standaard softwarepakketten zouden – door de bank genomen – veel goedkoper in aanschaf zijn. Met een te grote focus op de prijs alleen, doen criticasters de meerwaarde van maatwerk software te kort. In onze ogen is het veel belangrijker om de vraag te stellen: ‘wat levert het op?’ Als maatwerk software een wezenlijke bijdrage aan de bedrijfsgroei levert, komt de hoogte van de investering in een ander daglicht te staan.

Voor eigen parochie?

Als we voor eigen parochie preken, zouden we dan elk bedrijf maatwerk software aanbevelen? Die constatering is te kort door de bocht. Bij sommige (ondersteunende) bedrijfsprocessen voldoen standaard softwarepakketten uitstekend. Niet voor alles is een standaard ontwikkeld. Soms levert een combinatie van standaard en maatwerk het gewenste resultaat op. En als een ondernemer zich wil onderscheiden en erin gelooft, dan is maatwerk software dé oplossing.

Jouw bevindingen?

Wat zijn jouw overwegingen om te kiezen voor standaard of maatwerk software? Schroom niet om die te delen met de lezers van dit blog.