Ga terug naar overzicht

Drone steekt vogelverschrikker naar de kroon

Geplaatst op: 04 december 2015

De interesse voor drones heeft een hoge vlucht genomen. Het onbemande, op afstand bestuurbare luchtvaartuig komt steeds meer binnen handbereik van particulieren. De overheid heeft erin toegestemd om privé met drones te vliegen, mits particulieren zich aan een aantal wettelijke richtlijnen houden. Natuurlijk is het uitdagend om vanuit de lucht opnames te maken. Het zogenoemde vogelperspectief geeft een andere kijk op de werkelijkheid. Soms krijgen ideeën vleugels als je buiten je comfort zone treedt. Hoe mooi zou het bijvoorbeeld zijn als een drone de concurrentie aangaat met de traditionele vogelverschrikker?

Kruisbestuiving mechanica en automatisering

Het verbaast me niks als je nu bijna van je stoel valt van verbazing. Op het eerste gezicht hebben een drone en een vogelverschrikker natuurlijk weinig gemeen met elkaar. De strooien boeman legt het qua technisch vernuft op alle fronten af tegen het onbemande luchtvaartuig of UAV zoals de drone ook wel kort en krachtig genoemd wordt. De afkorting UAV staat voor het Engelse ‘unmanned aerial vehicle’. Als automatisering en mechanica elkaar omarmen, kan de drone in de toekomst uitgroeien tot de afschrikwekkende tegenstander van spreeuwen en andere vogels die telers slapeloze nachten bezorgen. Graag leg ik je uit hoe ik dat voor ogen zie.

Gedrag manipuleren

Al enkele jaren intrigeert de drone me mateloos. Zowel zakelijk als privé ben ik geïnteresseerd in de mogelijkheden en beperkingen van het kleine luchtvaartuig. Om de proef op de som te nemen, heb ik zelf een drone aangeschaft. Als programmeur ben ik in staat om het gedrag van de drone te manipuleren. Hoe mooi zou het zijn als een drone zich zou gedragen als een robotmaaier. In de nachtelijke uren zie je op de commerciële tv-zenders wel eens een commercial voorbijkomen van zo’n zelfstandig opererende grasmaaier die op een vooraf afgemeten grasveld het gras maait, terugkeert naar een dockingstation, zichzelf oplaadt en weer verder gaat.

Autonome vlucht

Stel dat een drone in de lucht een vergelijkbaar parcours aflegt. Hij vertrekt op gezette tijden vanuit een dockingstation voor een onbemande, autonome vlucht. Het is relatief eenvoudig om vooraf de coördinaten in te stellen. Boven een fruitgaard vliegt de drone vervolgens van A naar B, naar C en D en weer terug. Hoe gaaf zou dat zijn? Onderweg jaagt hij met een trilsignalen of laserstralen rondhangende spreeuwen de stuipen op het lijf. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs vogelverschrikkers hun strooien armen de lucht insteken voor dit staaltje techniek.

Barrières

Met behulp van een pc heeft een drone nog meer in zijn mars. Natuurlijk zijn er enkele kanttekeningen te plaatsen. Zo is het in Nederland bijvoorbeeld niet toegestaan om een drone autonoom te laten vliegen. Als bestuurder moet je de drone altijd kunnen zien. Verder is de benodigde batterijspanning een flinke barrière om te overwinnen. Hoe gaat de gevoelige apparatuur van de drone reageren op veranderende weersomstandigheden? En last nut least: hoe gaan we de drones uitrusten met een boordcomputertje, laserpennen en speakers?

Kanttekeningen of uitdagingen?

Natuurlijk is het de weg van de minste weerstand om bovenstaand idee naar het rijk der fabelen te verwijzen. Soms slaan absurde ideeën een eerste brug naar de toepassingen van de toekomst. Het toepassingsgebied is zelfs nog breder te trekken. De drone is meer dan een camera die op plekken komt, die normaal gesproken ontoegankelijk zijn. Stel dat een drone ook gewichten kan dragen. Op die manier krijgt het aloude buizensysteem in de industrie er een serieuze concurrent bij. Innovaties of uitvindingen beginnen vaak met een droom of een gek idee. Ik ben benieuwd of mijn dagdromen uitmonden in een te gek idee. Wat vind jij?